Błażej Rokicki – Planowanie treningów i określanie celów

Przeczytacie dziś o tym jak ważnym elementem waszego warsztatu jest konkretny plan na każde zajęcia. Zaprezentuję Wam również strategię, która może korzystnie wpłynąć na efektywność prowadzonego przez Was treningu. Celem tego tekstu jest umożliwienie Wam korzystania z efektywnych metod planowania, by rozwijać konspekt i wizję rozwoju Waszej drużyny.

Po co nam plan?

Dobrze zaplanowany trening jest najprostszym i najlepszym narzędziem by pomóc drużynie w rozwoju. Taki plan stanie się mapą, dzięki której dotrzesz z punktu A do punktu B. Dzięki niemu łatwiej będzie Tobie przedstawić element boiskowego rzemiosła, zagadnienie taktyczne oraz strategię w przystępnej i logicznej formie. Planując trening, na samym początku weź pod uwagę intensywność oraz poziom zaawansowania, a wówczas określ ramy czasowe poszczególnych części zajęć.

Pięć spraw o których warto pamiętać planując trening.

1. Rozgrzewka –  jak chcesz wykorzystać ten czas?
2. Możesz poinformować zawodników o planie na dziś/tydzień/miesiąc/sezon –  kiedy mogą spodziewać się przerwy, jakie są cele krótko i długo terminowe, w jaki sposób chcesz je osiągnąć itd.
3. Ćwiczenia i aktywność dodatkowa –  jak koncepcja stworzona przez Ciebie ma się do celów jakie postawiłeś przed sobą i drużyną
4. Różnorodność z zachowaniem równowagi –  ćwiczenia standardowe i nowości, wysoka i niska intensywność, ćwiczenia w formacjach i te indywidualne, przerwy itd.
5. Podsumowanie- czego się nauczyliśmy, co zrobiliśmy dobrze a co źle, co możemy usprawnić podczas następnego spotkania.

*żeby uatrakcyjnić plan możesz pozmieniać kolejność poszczególnych etapów. Zmieniaj ich rodzaj, poukrywaj poszczególne elementy sportu w danych ćwiczeniach, niech będą one zabawą, wprowadź element rywalizacji i przeobraź ćwiczenie w mini rywalizację.

Lista sprawdzająca plan treningu

Po treningu albo kiedy uznasz, że masz gotowy plan na najbliższe zajęcia sprawdź sam siebie. Jeśli na większość z tych pytań odpowiesz twierdząco oznaczać to będzie, że plan przygotowano we właściwy sposób lub sam trening został poprowadzony jak należy.

Czy:
– zachowałeś/aś równowagę między pracą nad umiejętnościami a kondycją/motoryką (staraj się by jak największą liczbę ćwiczeń zawodnicy wykonywali z kijem w ręku, staraj się ukryć  w tych ćwiczeniach elementy kondycyjne. Bieganie dla samego biegania jest nudne i de facto pozbawione sensu)?
– dobrałeś/aś ćwiczenia odpowiednie dla poziomu zaawansowania twoich zawodników?
– taki trening powoli osiągnąć cel który postawiłeś przed sobą i drużyną?
– zwróciłeś/aś uwagę na to co chcesz osiągnąć przez poszczególne ćwiczenia?
– wplotłeś/aś w ćwiczenia zachowania, które pomogą Wam osiągnąć cel?
– zaplanowałeś/aś trening tak by każdy z zawodników był aktywny na boisku?

Zaleca się by każdy z etapów treningu był odpowiednio rozpisany. Jaki element wyposażenia będzie potrzebny w danym momencie, który z zawodników będzie wykonywał dane ćwiczenie itd. Taka technika pozwoli utrzymać trening w ryzach. Będzie on płynny i poukładany. Nic nie stoi na przeszkodzie byś oznajmił co będzie się na zajęciach działo. Ja np. tego nie robię ale jeśli zauważysz, że pomaga to płynniej prowadzić trening nie wahaj się by tak postąpić.

Ogólnie rzecz ujmując, trening jest tak efektywny jak plan który za nim stoi. Ćwiczenia powinny wynikać z celów jakie postawiłeś. Nawet improwizacja (która też jest bardzo ważnym elementem twojego warsztatu) powinna być „zaplanowana”. Nie chodzi o sypanie ćwiczeniami jak z rękawa (wtedy nazywamy to brakiem przygotowania) ale reagowanie w odpowiedni sposób, gdy coś co zaplanowałeś nie będzie przynosiło pożądanych rezultatów (miej kilka ćwiczeń w zapasie i w razie potrzeby zastąp nimi wadliwy element). Planowanie treningów z wyprzedzeniem ma wielki wpływ na rozwój twoich zawodników, a co najważniejsze na poziom ich zadowolenia z treningów. Dużo więcej frajdy sprawia trenowanie w jakimś konkretnym celu.

Kącik Wujka Dobrej Rady.
1. Pomyśl przez chwilę o swojej filozofii prowadzenia drużyny. Jakie cele chcesz osiągnąć, jeśli jeszcze nie wiesz to zastanów się gdzie chciałbyś być w oparciu o twoją wizję gry. Nie ma jednej jedynej słusznej. Różnorodność sprawia iż lacrosse jest tak świetną dyscypliną sportu.
2. Super sprawą jest obserwowanie innych w trakcie pracy. Może uda się Tobie odwiedzić którąś z lokalnych drużyn i w porozumieniu z ich trenerem obserwować jak wygląda jego trening. Zwróć uwagę na elementy o których napisałem powyżej, zobacz jak on z nich korzysta.

Dawno mnie tu nie było. Sam nie wiem czy jestem jeszcze w formie by wszystko o czym piszę niosło ze sobą konkretną wartość. Liczę na to jednak, całkiem mocno.

Pozdrawiam,
Błażej Rokicki

Źródło: ZakrzywionyKij.pl
Photo by ZakrzywionyKij.pl

  • Mati

    Ogolnie bardzo ciekawe i jasne tresci. Planowanie – Cel – Makrocyklu – Mezocykl – Mikrocykl. Dodalbym jedynie dodatkowy cel psychologiczny przy kazdej jednostce treningowej, jest on rownie wazny. W tym artykue jest ukryta ewaluacja i psychologiczny cel – co dobrze co zle, ale cele moga byc rozne. Fajny material dzieki.