Postawa bramkarza – twoja wyrzutnia do udanej interwencji!

Chcąc zatrzymać piłkę, która bardzo szybko zmierza w kierunku bramki, bramkarz powinien mieć prawidłową postawę. Dobre ustawienie stanowi niejako „wyrzutnię”, która w znacznym stopniu zwiększa szansę na udaną obronę. Wielu bramkarzy „samouków” w trakcie pierwszych treningów nabiera złych nawyków, co skutkuję tym, że muszą potem poświęcić dużo czasu na ich eliminację.

Właśnie dlatego pierwszą część artykułu poświęcimy najczęściej popełnianym błędom.

  • Nie stój płasko na piętach, staraj się przenosić ciężar ciała w stronę palców – stojąc płasko na piętach powodujesz, że twój środek ciężkości znajdzie się na plecach, tym samym ciężej jest wykonać krok w stronę lecącej piłki i zareagować odpowiednio szybko na strzał napastnika.
  • Nie podskakuj, tzw. „wesołe stopy”, – gdy przyjdzie Ci stanąć na przeciw doświadczonego napastnika, wykorzysta on moment, w którym będziesz wykonywał swój taniec i odda strzał.Wykonując zbędne ruchy nie zdążysz zrobić kroku do piłki w odpowiednim czasie. Pozostań spokojnie na nogach i bądź gotowy do interwencji. Generalnie wykonuj kroki tylko podczas poruszania się po łuku pola bramkowego oraz wykonaj krok w stronę piłki podczas interwencji.
  • Nie stój na wyprostowanych nogach – kolana powinny być lekko ugięte, by odpowiednio szybko zareagować na dolne strzały.
  • Jednocześnie unikaj zbyt niskiej pozycji – gdy przyjmiesz zbyt niską pozycję, odsłonisz górne rejony bramki i ułatwisz tym samym strzelcowi zdobycie gola.
  • Złe ustawienie ramion – nie trzymaj ramion zbyt blisko swojego ciała, to znacząco ograniczy zakres ruchów twojego kija.

Prawidłowa postawa bramkarza?

Zatem jak powinna wyglądać prawidłowa postawa na bramce? Chcąc odpowiedzieć na to pytanie, należy uwzględnić indywidualne uwarunkowania każdego bramkarza – im bardziej jesteś doświadczonym bramkarzem tym lepiej wiesz, co jest dla ciebie najlepsze i najwygodniejsze do wykonania skutecznej interwencji.

Jednak z całą pewnością można wyróżnić kilka podstawowych zasad, które znajdą zastosowanie dla określenia prawidłowej postawy, takich jak:

  • Przenoszenie środka ciężkości w kierunku palców i unikanie stania płasko na piętach,
  • Kolana w pozycji ugiętej,
  • Plecy proste z lekko wypiętą klatka piersiowa w przód,
  • Głowa skierowana do góry ze wzrokiem ukierunkowanym na piłkę,
  • Kij wyciągnięty przed siebie,
  • Gotowość by wykonać krok do piłki przy zachowaniu równowagi.

Szybkie sprawdzenie postawy

Upraszczając – palce u stóp, kolana i klatka piersiowa powinny tworzyć jedną linię. Chcąc ułatwić sobie zadanie, możesz zapamiętać krótką listę, z pomocą której szybko sprawdzisz poprawność swojej postawy na bramce.

1. Stopy rozstawione na szerokości ramion, palce skierowane na piłkę.

2. Kolana lekko ugięte, jednak nie za głęboko by nie znaleźć się w pozycji kucającej.

3. Plecy wyprostowane, klatka piersiowa lekko pochylona do przodu.

4. Ramiona lekko wysunięte przed siebie, łokcie na zewnątrz.

5. Górna dłoń przy główce kija,na wysokości policzka.Dolna ręka około 40-50cm od główki kija.

6. Głowa do góry, wzrok skierowany na gracza z piłką.

W drugiej części artykułu rozwinięte zostaną poszczególne elementy ustawienia.

Źródło: ZakrzywionyKij.pl w oparciu o książkę „The beast in the crease: a lacrosse goalie’s guidebook. By fritz Hoffecker”.
Photo by: Eric Jonathan Martin/CC Flickr.com