Postawa bramkarza – twoja wyrzutnia do udanej interwencji, cz. 2!

W pierwszej części naszego poradnika, omówiliśmy główne problemy, popełniane przez bramkarza podczas ustawiania się. Teraz pora na bardziej szczegółową część, dotyczącą konkretnych wytycznych.

Ustawienie stóp:

  • Rozstaw, – jeżelijesteś początkującym bramkarzem, optymalnym jestustawiaćstopy na szerokość barków. Część bramkarzy preferuje szerszy rozstaw nóg i nie jest to złe, jeżeli ułatwia im to obronę. Jednak w początkowej fazie nauki nie jest to zalecane.
  • Stopy – jak już zostało wspomniane powyżej, staraj się przenosić ciężar ciała w kierunku palców u stóp, aniżeli pięt. Zapewne sporo czasu upłynie zanim uda ci się znaleźć punkt, w którym, nie będziesz stał na piętach i jednocześnie nie zostaniesz przeważony do przodu. Staraj się znaleźć ten punkt poprzez różne ustawienia stóp oraz korekty środka ciężkości.
  • Kierunekpalców – tutaj nie ma złotego środka. Powszechnie uważa się, że palce u stóp powinny być ukierunkowane na piłkę. Z kolei część bramkarzy preferuje stopy lekko skierowane na zewnątrz, jest jeszcze trzecia możliwość stopy skierowane lekko do wewnątrz. Wypróbuj każde ustawienie i dopasuj najlepszą opcję dla siebie.
  • Ciężar ciała –powinien on być równomiernie rozłożony na obie nogi z racji tego, że nie wiesz czy strzał poleci w kierunku lewej strony czy prawej. Większość osób jest prawo nożna i praworęczna, co sprawia, że mamy skłonność do przenoszenia ciężaru na prawą nogę, dzięki czemu dominująca noga szybciej reaguje. Problem pojawia się w momencie, gdytaki bramkarz musi zmierzyć się z niskim strzałem na dominującą nogę (przyjmijmy dla przykładu, że chodzi o zawodnika prawo nożnego). Zmuszony jest on wtedy przenieść ciężar ciał z prawej nogi na lewą, co spowalnia go i w efekcie może powodować zbyt wolną reakcję na strzał. Dlatego tak ważne jest równomierne rozkładanie ciężaru ciała na obie nogi.
  • Najprostszym ćwiczeniem balansu nóg oraz rozłożenia ciężaru, to zabranie ze sobą kija, przyjęcie postawy bramkarskiej i wykonywanie kroków jak podczas obrony. Najpierw powoli, systematycznie zwiększając szybkość. 10 powtórzeń na prawą nogę i 10 powtórzeń na lewą nogę, najpierw wysokie strzały a później niskie.

Kolana:

  • Kolana powinny pozostać lekko ugięte, jak już zostało wspomniane nie należy stać na zbytniowyprostowanych nogach, jednocześnie nie zginaćich za nisko. Znajdź pozycję, w której będziesz się czuć komfortowo i jednocześnie da ona możliwość do jak najszybszego wykonania pierwszego kroku w kierunku piłki. Twoje kolana powinny współgrać ze stopami, tzn.uzyskaćmoment, kiedy dobry balans ciała pozwoli wykonać energiczny krok do piłki.
  • Oczywiście na boisku zaistniejąsytuacje, kiedy będzie trzeba odejść od tej zasady i stać niżej lub wyżej na nogach. Kiedy wiesz, że zawodnik prawie zawsze używa niskich strzałów lub strzałów od boku, możesz zejść odrobine niżej na nogach, dzięki czemu uzyskasz lepszy widok na piłkę.

Plecy i klatka piersiowa:

  • Gdy stopy, kolana i głowa prawidłowo ułożone, twoje plecy powinny same znaleźć się w idealnej pozycji. Jednak uważaj by nie pozostawały one zbyt sztywne.Klata piersiowa natomiast powinna być lekko pochylona do przodu tak by tworzyć z palcami i kolanami jedną linię. Dzięki takiemu ustawieniu można uzyskać lepszy balans ciała.

Dłonie:

  • Ustawienie rąk na kiju jest bardzo ważne, choć wydaje się to oczywiste bardzo łatwo można nabrać złych nawyków, które spowodują, że reakcja na strzał będzie wolniejsza, a piłka po strzale trudniejsza do opanowania.
  • Górna ręka – najlepszym miejscem do trzymania kija w jego górnej części jest łączenie shaft-u z główką, daje to lepszą kontrolę kija po strzale. Trzymając kij nie zaciskaj na nim sztywno całej dłoni, używaj głownie kciuka, palca wskazującego oraz środkowego, pozwoli to na większą elastyczność i szybkość podczas wykonywania interwencji. Natomiast, co do ułożenie kciuka. Powinien on „obrać za cel” piłkę i wskazywać jąniczym celownik przed oddaniem strzału przez napastnika.
  • Dolna ręka –powinna znajdować się w odległości około 40-50cm od góry. Najlepszym sposobem na wyznaczenie pozycji dolnej ręki, to przyłożenie kija wzdłuż przedramienia tak by łokieć wskazywał pozycje na kiju dla dolnej ręki. Zbyt szeroki lub zbyt ciasne ustawienie rąk spowoduje, że operowanie kijem będzie znacząco utrudnione.

Ramiona i łokcie:

  • Po pierwsze nie trzymaj ramion, łokci i dłoni zbyt blisko ciała, ponieważ podczas wykonywania interwencji przeszkodzi Ci w niej twoje własne ciało. Staraj się trzymać ramiona wyciągnięte przed siebie z lekko ugiętymi łokciami skierowanymi na zewnątrz. W ten sposób podczas manewrów kijem, nie przeszkodzisz sam sobie.

Głowa:

  • I na końcu ostatni element ustawienia, głowa. Jak wspomniano głowa powinna być skierowana ku górze ze wzrokiem skierowanym na piłkę. Staraj się utrzymać wzrok dojść spokojnie na piłce nie uciekając na boki. Sprawi to, że łatwiej będzie zauważyć piłkę opuszczającą główkę atakującego zawodnika. Upewnij się także, że masz odpowiednio dopasowany kask, tak by kratka nie przesłaniała za bardzo twojego widoku na boisko.

Choć na pierwszy rzut oka mogłoby się wydawać, że to refleks i praca kijem mają największe znaczenie dla udanej obrony, to nie bez znaczenia pozostaje sylwetka oraz praca nóg. Każdy z tych elementów może powodować, że bramkarz zyska lub straci ułamki sekund, które mają niebagatelne znaczenie dla udanej obrony.

Źródło: ZakrzywionyKij.pl w oparciu o książkę „The beast in the crease: a lacrosse goalie’s guidebook. By fritz Hoffecker”.
Photo by Jim Larrison/CC Flickr.com