Przedsezon: Różnica między szybkością i wytrzymałością

Zawodnicy lacrosse’a doskonaląc swoją formę przed sezonem, często przywiązują nadmierną wagę do kondycyjnej strony swoich treningów, przez co zwyczajnie zapominają o ćwiczeniu szybkości oraz zwinności.

Treningi SAQ (Speed Agility Quickness), a treningi wytrzymałościowe są dwoma oddzielnymi składnikami idealnego laxera. Dokładnie tak powinno się je postrzegać podczas ćwiczeń, chcąc w pełni udoskonalić swoje zdolności i w późniejszym efekcie wykazać się nimi odpowiednio na boisku.

Poniżej prezentujemy wam 3 podstawowe zasady, którymi powinien się kierować atleta trenujący do sezonu lacrosse.

#1. Trening szybkości, to nie trening wytrzymałości.

Chcąc być szybkim trzeba szybko trenować. Jest to bardzo prosta zasada, która jednak nieświadomie i często zostaje łamana. Sportowcy bardzo często trening kondycji zastępują ogólnym treningiem szybkości – biegając sprinty, jeden po drugim, przy maksymalnej prędkości i z minimalną liczbą odpoczynku między seriami.

Nie ma w tym nic niepoprawnego, lecz taki trening oznacza dwie rzeczy: po pierwsze bardzo szybko wytracasz całą swoją energię, po drugie musisz w pełni zregenerować siły przed następną sesją treningową, dlatego też poprawne podejście do pracy nad swą szybkością powinno się opierać na zasadzie – jakość nad ilością. Im więcej serii oraz ćwiczeń nałożysz na swoje ciało, tym gorszą techniką będzie ono je wykonywać. Tym trudniej będzie ci adaptować technikę oraz jakość, a nade wszystko swą szybkość.

Skup się na trenowaniu jednej rzeczy na raz, szybkości lub kondycji, a w efekcie będziesz je poprawniej kształtować.

#2. Długie biegi nie pomogą przy fast breakach

Sportowcy często uważają, że bieganie na jak największy dystans, przenosi się na ich możliwości podczas gry. Jest to nieprawda.

Nigdy podczas meczu lacrosse’a nie powinieneś biegać długo i wolno. Ten sport składa się z bardzo intensywnych zrywów sprinterskich, z bardzo krótkimi przerwami pomiędzy. Bieganie wielu kilometrów zdecydowanie poprawi twoją kondycję długodystansową, lecz nie znajdzie, to jakiejkolwiek przydatności na boisku.

Poprawne przygotowanie formy pod lacrosse powinno poprawiać twoją umiejętność do biegania następujących po sobie w krótkim czasie zrywów sprinterskich. Ta umiejętność składa się ze zdolności do sprintu, szybkiej regeneracji oraz ponownego sprintu. Jest ona niezbędna u każdego zawodnika.

Opanowanie zdolności do szybkiego powtarzania sprintów niekoniecznie będzie oznaczać opanowanie szybkości, lecz zapewni ci to siłę na pełne rozegranie meczu i bycie gotowym w każdej do pełnego wysiłku fizycznego.

Bieganie na długi dystans bierze istotną rolę w budowaniu tzw. bazy aerobicznej, która przyda się przy pełnym regenerowaniu energii po sprintach, lecz nie powinno się składać swojego treningu wyłącznie z takich biegów.

#3. Najpierw nogi, potem płuca

Pierwsze aktywności twojego treningu powinny być zarezerwowane na ćwiczenia sprinterskie, wykorzystujące w pełni pokłady twojej siły. Następne ćwiczenia powinny składać się głównie z trenowania SAQ oraz drabinki koordynacyjnej. Pamiętaj o odpowiednim odpoczynku między ćwiczeniami.

Trening kondycyjny powinien zawrzeć się w końcowej części sesji treningowej, by do końca wykorzystać pokłady energii, pozostałej po treningach szybkości. W ten sposób rozbudujesz swoje mentalne oraz fizyczne umiejętności do pełnego wykorzystania siły, która przydaje się podczas wysiłku na meczach lacrosse.

Dłuższe sprinty, z krótkim okresem regeneracji oraz ćwiczenia zawierające szybkie zmiany prędkości i kierunków są idealne do budowania umiejętności szybkiego powtarzania sprintów. Ćwiczenia wytrzymałościowe, przeciwnie do ćwiczeń szybkości, wymagają od ciebie pełnego zmęczenia mięśni.

Zdolność do pełnego wymęczenia organizmu, regeneracji oraz powtarzania procesu zużywania siły i energii zaopatrzy cię w przywilej bycia najlepszym zawodnikiem na boisku. Trzymamy kciuki!

Źródło: LaxAllStars
Photo by LaxAllStars